Sådan får du flere loyale patienter - Fra generel anbefaling til individuel vejledning
Sådan får du flere loyale patienter - Fra generel anbefaling til individuel vejledning
It is more important to know what sort of person has a disease, than to know what sort of disease a person has.
- Hippocrates
3 geniale bøger, der kan ændre dit liv
- How to win friends and influence people - Dale Carnegie
- Mindset - Carol S. Dweck
- Atomic Habits - James Clear
Fra tandpoliti til tandcoach
-
Patientcentreret sundhedsvæsen = Patienten er ansvarlig for egen sundhed og bliver guidet af professionelle.
-
Patientens tandproblemer er ikke din skyld.
-
Du er patientens hjælper og coach, ikke dommer eller politi. Det gør din rolle aktiv og positiv.
-
I skal samskabe patientens behandling og forebyggelse i en meningsfuld menneskelig relation.
-
Spørg patienten: ”Hvad kan jeg hjælpe dig med?”.
Hvad siger patienterne selv om, hvorfor de er glade for deres tandlæge/tandplejer (baseret på 84 besvarelser fra patienter)
Jeg ELSKER min tandlæge/tandplejer, fordi vedkommende:
-
Gør mig tryg.
-
Er meget forstående over for min situation.
-
Er rar, behagelig og omsorgsfuld.
-
Er smilende og imødekommende.
-
Er rolig og har tid nok.
-
Lytter til mit behov.
-
Spørger ind til mit liv.
-
Kender mig, mine tænder, mine kostvaner og mine holdninger til tandpleje.
-
Giver mig god information inden, undervejs og efter behandling.
-
Inddrager mig i behandlingsmulighederne.
-
Stopper ofte op under behandlingen og spørger om jeg er okay.
-
Forbereder mig hvis der er noget i behandlingen, der ikke er så behageligt.
-
Lægger god bedøvelse og altid sørger for at jeg er bedøvet tilstrækkeligt.
-
Passer godt på mig og får mig til at føle mig tryg.
-
Ringer altid til mig efter en stor behandling og spørger om jeg er okay.
-
Har god humor og gør besøgene sjove (og griner af sine egne tandjokes!).
-
Respekterer mig som menneske.
-
Har respekt for at jeg kan mærke det, som vedkommende måske ikke kan se på det første røntgenbillede.
-
Tager hensyn til min økonomi.
-
Læser min journal og er velforberedt.
-
Har kureret min skræk for tandbehandling.
-
Er fagligt dygtig, omhyggelig og grundig.
-
Laver godt håndværk.
-
Kun laver det, vi har aftalt.
-
Har fokus på forebyggelse, kost og hvordan man selv kan forbedre sin heling.
-
Giver mig altid uddybende svar på mine spørgsmål.
-
Giver mig smilet tilbage.
-
Giver mig selvtilliden tilbage.
-
Er god at tale med om alt muligt, ikke kun tænder.
-
Kender mig, hilser pænt og kan huske mit navn.
-
Er troværdig og giver mig troværdige behandlingsoverslag.
-
Brugte 5 minutter på at lytte og spørge ind til min historie om hvorfor jeg er tandlægeskræk.
-
Giver mig mulighed for at få lattergas eller noget beroligende inden behandlingen.
-
Lægger en hånd på min skulder og smiler med øjnene, hvis jeg bliver nervøs undervejs i behandlingen.
Kilder, der bekræfter ovenstående: Sbaraini et al 2012, Ungureanu et al 2015.
Hvad betyder det for patienterne, at de er glade for deres tandlæge/tandplejer
Jeg ELSKER min tandlæge/tandplejer så meget at:
-
Jeg kører gerne fra Storkøbenhavn til Nordjylland.
-
Hele vores familie går der.
-
Skal aldrig skifte.
-
Har kureret min tandlægeskræk.
-
Jeg føler mig respekteret.
-
Jeg er super tilfreds, selvom jeg har betalt 200.000 kr for mine tænder de sidste 10 år.
-
Jeg føler mig godt behandlet, både menneskeligt og fagligt.
-
Jeg kører gerne langt for høj faglighed og skøn personlighed.
Take home messages
Inspiration til at få loyale patienter:
-
Mennesker handler på deres følelser
-
Brug storytelling’s bedste trick ”Hero’s Journey”
-
Tænk på det hele menneske (og ikke kun munden)
-
Omsorg som behandling
-
Brug growth mindset
-
Dyrk din tribe!
-
Fra tandpoliti til tandcoach
-
Find din USP (unique selling point), hvor du kan skinne igennem med din personlighed
Kategorier
- Dental Insights (12)
- Dental Insights (DK) (12)
- News (10)
- Future of healthcare (43)
- Oral-systemic connection (37)
- Sustainability (3)
- Health tech (18)
- Trends (28)
- Innovation (38)
- Dentistry (67)
- Entrepreneur (34)
- Personal development (31)
- Preventive care (53)
- Healthcare (41)
- Health equity (25)
- Education (9)
- Oral health (50)
- Health economy (16)
- Future of work (25)
- Health communication (17)
Dental Insights (DK)
Bliv en del af 1.300 læsere og få indsigt i fremtidens trends for tandplejen.
Dental Insights (ENG)
Join 1,300 readers and get insights in the future trends of dentistry.