Sådan får du flere loyale patienter - Fra generel anbefaling til individuel vejledning

Sådan får du flere loyale patienter - Fra generel anbefaling til individuel vejledning


It is more important to know what sort of person has a disease, than to know what sort of disease a person has.

- Hippocrates


3 geniale bøger, der kan ændre dit liv

  • How to win friends and influence people - Dale Carnegie
  • Mindset - Carol S. Dweck
  • Atomic Habits - James Clear


Fra tandpoliti til tandcoach

  • Patientcentreret sundhedsvæsen = Patienten er ansvarlig for egen sundhed og bliver guidet af professionelle.

  • Patientens tandproblemer er ikke din skyld.

  • Du er patientens hjælper og coach, ikke dommer eller politi. Det gør din rolle aktiv og positiv.

  • I skal samskabe patientens behandling og forebyggelse i en meningsfuld menneskelig relation.

  • Spørg patienten: ”Hvad kan jeg hjælpe dig med?”.


Hvad siger patienterne selv om, hvorfor de er glade for deres tandlæge/tandplejer (baseret på 84 besvarelser fra patienter)

Jeg ELSKER min tandlæge/tandplejer, fordi vedkommende:

  • Gør mig tryg.

  • Er meget forstående over for min situation.

  • Er rar, behagelig og omsorgsfuld.

  • Er smilende og imødekommende.

  • Er rolig og har tid nok.

  • Lytter til mit behov.

  • Spørger ind til mit liv.

  • Kender mig, mine tænder, mine kostvaner og mine holdninger til tandpleje.

  • Giver mig god information inden, undervejs og efter behandling.

  • Inddrager mig i behandlingsmulighederne.

  • Stopper ofte op under behandlingen og spørger om jeg er okay.

  • Forbereder mig hvis der er noget i behandlingen, der ikke er så behageligt.

  • Lægger god bedøvelse og altid sørger for at jeg er bedøvet tilstrækkeligt.

  • Passer godt på mig og får mig til at føle mig tryg.

  • Ringer altid til mig efter en stor behandling og spørger om jeg er okay.

  • Har god humor og gør besøgene sjove (og griner af sine egne tandjokes!).

  • Respekterer mig som menneske.

  • Har respekt for at jeg kan mærke det, som vedkommende måske ikke kan se på det første røntgenbillede.

  • Tager hensyn til min økonomi.

  • Læser min journal og er velforberedt.

  • Har kureret min skræk for tandbehandling.

  • Er fagligt dygtig, omhyggelig og grundig.

  • Laver godt håndværk.

  • Kun laver det, vi har aftalt.

  • Har fokus på forebyggelse, kost og hvordan man selv kan forbedre sin heling.

  • Giver mig altid uddybende svar på mine spørgsmål.

  • Giver mig smilet tilbage.

  • Giver mig selvtilliden tilbage.

  • Er god at tale med om alt muligt, ikke kun tænder.

  • Kender mig, hilser pænt og kan huske mit navn.

  • Er troværdig og giver mig troværdige behandlingsoverslag.

  • Brugte 5 minutter på at lytte og spørge ind til min historie om hvorfor jeg er tandlægeskræk.

  • Giver mig mulighed for at få lattergas eller noget beroligende inden behandlingen.

  • Lægger en hånd på min skulder og smiler med øjnene, hvis jeg bliver nervøs undervejs i behandlingen.


Kilder, der bekræfter ovenstående: Sbaraini et al 2012, Ungureanu et al 2015.


Hvad betyder det for patienterne, at de er glade for deres tandlæge/tandplejer

Jeg ELSKER min tandlæge/tandplejer så meget at:

  • Jeg kører gerne fra Storkøbenhavn til Nordjylland.

  • Hele vores familie går der.

  • Skal aldrig skifte.

  • Har kureret min tandlægeskræk.

  • Jeg føler mig respekteret.

  • Jeg er super tilfreds, selvom jeg har betalt 200.000 kr for mine tænder de sidste 10 år.

  • Jeg føler mig godt behandlet, både menneskeligt og fagligt.

  • Jeg kører gerne langt for høj faglighed og skøn personlighed.

 

Take home messages

Inspiration til at få loyale patienter:

  • Mennesker handler på deres følelser

  • Brug storytelling’s bedste trick ”Hero’s Journey”

  • Tænk på det hele menneske (og ikke kun munden)

  • Omsorg som behandling

  • Brug growth mindset

  • Dyrk din tribe!

  • Fra tandpoliti til tandcoach

  • Find din USP (unique selling point), hvor du kan skinne igennem med din personlighed


Få PDF her

Konference om parodontitis og komorbiditet 2022 - del 3
Konference om parodontitis og komorbiditet 2022 - del 4